Loading ...
close

خبرنگاران مد چه کسانی هستند

logo


خبرنگاران مد چه کسانی هستند

صنعت مد یکی از پردرآمد ترین صنایع دنیا است که هر روزه تعداد علاقه‌مندان به آن افزایش می‌یابد. این صنعت بزرگ چرخش مالی بسیار زیادی دارد و شغل های متنوعی چون طراحی لباس، استایلیست های مد، عکاسان مد و... را در خود جای داده است. یکی از این شغل‌ های پر طرفدار خبرنگاری مد و فشن است. این افراد با مهارت نویسندگی و دقت بالا دنیای مد را نظاره می‌کنند و در نهایت از آن انتقاد می‌کنند و خلاقیت را تحسین می‌کنند. اما این افراد دقیقا چه کاری انجام می‌دهند و چه زمینه هایی برای فعالیت به عنوان خبرنگار مد وجود دارد؟

خبرنگاران مد چه کسانی هستند؟

 

 

خبرنگاران مد یا fashion journalists  (در معنای تحت الفظی روزنامه‌نگار مد و فشن ترجمه می‌شود.) همانند تمامی خبرنگاران وظیفه‌ی پوشش اخبار جدید را دارند اما آن‌ها به صورت اختصاصی در زمینه‌ی مد و فشن فعالیت می‌کنند. این افراد راجع به جدیدترین رخداد های دنیای مد مقاله نوشته و ویرایش می‌کنند. آنان از تاریخچه‌ی مد و جدیدترین ترند‌ها آگاهی دارند و قادر هستند تا آینده‌ی این صنعت را پیش‌بینی کنند. این افراد در رویداد های متفاوت شرکت می‌کنند،‌ رخداد ها را بررسی می‌کنند، تحقیق می‌کنند و مطالب را به صورت مقاله می‌نویسند. خبرنگاران مد و فشن به صورت تمام وقت در یک نشریه استخدام می‌شوند یا به صورت دورکاری و مستقل فعالیت می‌کنند.

این حرفه از چه زمانی به وجود آمد

مجله های مد تقریبا از قرن ۱۷ وجود داشته‌اند اما بیشتر آنان نقاشی یا چاپ های اولیه از لباس افراد در قشر متفاوت جامعه بودند و تعریفی از جدیدترین ترند‌ یا استایل‌ها وجود نداشت. اما با گذشت زمان و در قرن ۱۸ اولین مجله‌ی مد به نام Cabinet des Modes به وجود آمد. پس از آن مقالات دیگری به نام Journal des Luxus und der Moden ( در آلمان و Giornale delle Dame e delle Mode di Francia  در ایتالیا به عنوان اولین مجله‌ی مد حقیقی اروپا شناخته شدند.

در قرن ۱۹ مجله‌ های مد و فشن بسیاری منتشر شدند و استخدام خبرنگاران مد و فشن برای جمع آوری اطلاعات و نوشن مقالات راجع به جدیدترین ترند لباس های پاریسی رایج شد.

خبرنگاری مد در دنیای امروز چگونه است؟

 

  

طی زمان و با به وجود آمدن کانال های ارتباطی متفاوت شغلی جدید به نام متخصص رسانه مد یا fashion media specialist  به وجود آمد. طبق تعریف رسانه‌ های مد و فشن یا ‌fashion media شامل مطالب مرتبط با مد و فشن منتشر شده از طریق رسانه و کانال های های مختفی چون: مجلات، روزنامه‌ها، وب سایت‌ها، وبلاگ‌ها، شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام، تلویزیون و کتاب‌ها هستند. آن‌ها اخبار مرتبط با استایل‌ها، رخداد‌ها و اینفلوئنسر های کلیدی مد و فشن را پوشش می‌دهند. در گذشته یک خبرنگار یا نویسنده‌ی مد احتمالاً در یک انتشارات عمومی کار می‌کرد. اما امروزه یک متخصص رسانه مد ممکن است در یک شرکت مد، یک رسانه‌ی جدید (مثل برنامه‌ی تیک تاک) کار کند و یا تیم تولیدی خود را داشته باشد و یا حتی به صورت تنهایی (مانند وبلاگ نویسان و اینفلوئنسر های مد و فشن) در صفحه های اجتماعی خاص فعالیت داشته باشد.

چرا متخصصان رسانه مد مهم هستند؟

 از آنجا که آن‌ها مستقیماً با عموم مردم ارتباط برقرار می‌کنند و سلایق و تفکرات را در سطح گسترده‌ای راهنمایی می‌کنند، بر میزان علاقه و تفکر عمومی نسبت به محصولات و فروش تأثیر می‌گذارند. از آنجا که روندهای مد هر روزه در حال پیشرفت و تغییر هستند، متخصص رسانه های مد(شامل وبلاگ نویسان و اینفلوئنسر‌ها) می‌توانند خریدها را تحت تأثیر قرار دهند که در رشد صنایع مد بسیار مهم و با ارزش است.

مجله های مد تقریبا از قرن ۱۷ وجود داشته‌اند اما بیشتر آنان نقاشی یا چاپ های اولیه از لباس افراد در قشر متفاوت جامعه بودند و تعریفی از جدیدترین ترند‌ یا استایل‌ها وجود نداشت. اما با گذشت زمان و در قرن ۱۸ اولین مجله‌ی مد به نام Cabinet des Modes به وجود آمد. پس از آن مقالات دیگری به نام Journal des Luxus und der Moden ( در آلمان و Giornale delle Dame e delle Mode di Francia  در ایتالیا به عنوان اولین مجله‌ی مد حقیقی اروپا شناخته شدند.

در قرن ۱۹ مجله‌ های مد و فشن بسیاری منتشر شدند و استخدام خبرنگاران مد و فشن برای جمع آوری اطلاعات و نوشن مقالات راجع به جدیدترین ترند لباس های پاریسی رایج شد.

خبرنگاری مد در دنیای امروز چگونه است؟

 طی زمان و با به وجود آمدن کانال های ارتباطی متفاوت شغلی جدید به نام متخصص رسانه مد یا fashion media specialist  به وجود آمد. طبق تعریف رسانه‌ های مد و فشن یا ‌fashion media شامل مطالب مرتبط با مد و فشن منتشر شده از طریق رسانه و کانال های های مختفی چون: مجلات، روزنامه‌ها، وب سایت‌ها، وبلاگ‌ها، شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام، تلویزیون و کتاب‌ها هستند. آن‌ها اخبار مرتبط با استایل‌ها، رخداد‌ها و اینفلوئنسر های کلیدی مد و فشن را پوشش می‌دهند. در گذشته یک خبرنگار یا نویسنده‌ی مد احتمالاً در یک انتشارات عمومی کار می‌کرد. اما امروزه یک متخصص رسانه مد ممکن است در یک شرکت مد، یک رسانه‌ی جدید (مثل برنامه‌ی تیک تاک) کار کند و یا تیم تولیدی خود را داشته باشد و یا حتی به صورت تنهایی (مانند وبلاگ نویسان و اینفلوئنسر های مد و فشن) در صفحه های اجتماعی خاص فعالیت داشته باشد.

چرا متخصصان رسانه مد مهم هستند؟

 از آنجا که آن‌ها مستقیماً با عموم مردم ارتباط برقرار می‌کنند و سلایق و تفکرات را در سطح گسترده‌ای راهنمایی می‌کنند، بر میزان علاقه و تفکر عمومی نسبت به محصولات و فروش تأثیر می‌گذارند. از آنجا که روندهای مد هر روزه در حال پیشرفت و تغییر هستند، متخصص رسانه های مد(شامل وبلاگ نویسان و اینفلوئنسر‌ها) می‌توانند خریدها را تحت تأثیر قرار دهند که در رشد صنایع مد بسیار مهم و با ارزش است.

در یک انتشارات عمومی کار می‌کرد. اما امروزه یک متخصص رسانه مد ممکن است در یک شرکت مد، یک رسانه‌ی جدید (مثل برنامه‌ی تیک تاک) کار کند و یا تیم تولیدی خود را داشته باشد و یا حتی به صورت تنهایی (مانند وبلاگ نویسان و اینفلوئنسر های مد و فشن) در صفحه های اجتماعی خاص فعالیت داشته باشد.

چرا متخصصان رسانه مد مهم هستند؟

 از آنجا که آن‌ها مستقیماً با عموم مردم ارتباط برقرار می‌کنند و سلایق و تفکرات را در سطح گسترده‌ای راهنمایی می‌کنند، بر میزان علاقه و تفکر عمومی نسبت به محصولات و فروش تأثیر می‌گذارند. از آنجا که روندهای مد هر روزه در حال پیشرفت و تغییر هستند، متخصص رسانه های مد(شامل وبلاگ نویسان و اینفلوئنسر‌ها) می‌توانند خریدها را تحت تأثیر قرار دهند که در رشد صنایع مد بسیار مهم و با ارزش است.

واقعیت و حضور در رویدادها. این‌ها همه بخشی از شرح وظایف و مسئولیت‌های روزمره یک نویسنده‌‌ی مد است.
نویسندگان مد ممکن است در یک نشریه یا یک شرکت مد فعالیت کنند، در حالی که دیگران به صورت مستقل و دورکاری کار می‌کنند و مقالات را به صورت مستقل ارسال می‌کنند. بسته به جایگاه ممکن است به یک نویسنده مد کاری محول شود یا به صورت حرفه‌ای داستان خود را بنویسد و آن را به سردبیر یا رسانه خود برساند. نویسندگان مد می توانند به روشی سنتی و واقعی گزارش دهند یا مقالات انتقادی بنویسند.

سردبیر مد

یک سردبیر مد بر محتوای کل بخش نظارت می‌کند. با توجه به فضای متنوع رسانه‌ای امروز، محتوا ممکن است شامل مقاله‌ها، رسانه های آنلاین، عکس برداری، برنامه های تلویزیونی یا تولید فیلم باشد. آنان اطمینان می‌دهند که هر محتوایی دقیق و به خوبی ارائه شده باشد. یک سردبیر دیدگاه کلی، صحیح و خلاقانه در هدایت بخش خود دارد. ایده‌ی داستان و نوشته‌ها، طرح بندی و اولویت بندی محتوا برخی از مسئولیت های سردبیران سطح بالا است.
یک سردبیر مد ممکن است در بخش خاصی از صنعت مد مانند اوت کوتوق (مد سطح بالا)، آرایش یا اکسسوری‌ها (گردنبند، کیف و کفش و...) تخصص داشته باشد. آنان در کنار نظارت بر محتوا و هدایت بخش خود باید روابط نزدیکی با جامعه مد داشته باشند. برقراری ارتباط با طراحان، استایلیست‌ها، خریداران و... به یک ویراستار مد کمک می‌کند تا از ترندها جلوتر باشند. سردبیران در یک نشریه یا یک شرکت مد استخدام می‌شوند و برخی از آنها به صورت مستقل کار می‌کنند

خبرنگاران مد و فشن چه مهارت هایی باید داشته باشند؟

این افراد باید مهارت های متفاوتی از جمله ارتباطات قوی با افراد این صنعت همانند طراحان لباس و استایلیست‌ های مد و فشن داشته باشند. همچنین علاقه‌ و دانش و اطلاعات بسیار در این زمینه و از جمله ویژگی های ضروری برای ورود به این زمینه‌است. کار خبرنگاران مد و فشن شامل ساعت های بسیاری نوشتن، خواندن، ویرایش کردن و بازنویسی کردن است و مهارت های نویسندگی و داستان سرایی از جمله مواردی است که به موفقیت در این زمینه کمک می‌کند.

همچنین در عصر تکنولوژی آشنایی با شبکه های اجتماعی و نحوه‌ی کار با اینترنت، وبسایت و صفحه های اجتماعی چون اینستاگرام برای موفقیت در این زمینه ضروری است.

آیا داشتن مدرک تحصیلی در این زمینه الزامی است؟

کسب مدرک اولین قدم محکم برای به دست آوردن شغل در این زمینه است. مدرک تحصیلی شما را به مهارت های نوشتاری مد و دانش تجارت مد مانند طراحی و بازاریابی مجهز می‌کند. در خارج از ایران رشته‌ای به نام Fashion Media  یا رسانه های مد وجود دارد که اگر اگر با مدرک آن فارغ التحصیل شوید، مهارت های اساسی و دانش بنیادی قوی در ایجاد محتوای دنیای مد خواهید داشت.

اما به طور کلی تحصیل در رشته های خبرنگاری، ارتباطات، ادبیات، مد و فشن و رشته های مرتبط با این زمینه‌ها کمک بسیاری در موفقیت شغلی خواهند داشت.
خبرنگاران مد آرزو دارند که بتوانند بدون مدرک یک مسیر شغلی موفق را طی کنند. اگرچه این مسیر می‌تواند روند کندتر و حقوق کمتری داشته باشد، اما این مورد امکان پذیر است. یک دوره‌ی آموزشی فرصت های یادگیری و کارآموزی را فراهم می‌کند که می‌تواند به شما مهارت و فرصت های بیشتر برای موفقیت در این زمینه دهد.

 

 


ثبت نظر

 

 

شبکه های اجتماعی
 

        کانال اطلاع رسانی کلاس ها             کانال تلگرام

 

      اینستاگرام      توییتر        

 

      آپارات

 

 

 

 

 

       مدرسه مد و طراحی لباس دوختن

برگزار کننده دوره‌های آموزشی خلاق، به روز و باکیفیت

 

 

ما را بیابید

 

 

 

تلفن : 02188931318

 

   ایمیل ما : info@dokhtan.ir 


 

 

کالای شما به سبد خریدتان اضافه شد

تعداد