Loading ...
close

فشن آیکون به چه معنی است؟

logo


فشن آیکون به چه معنی است؟

 

احتمالا شما هم تا به حال نام فشن آیکون ها را شنیده‌اید، اما این نام چه معنایی دارد و چرا وجودشان اهمیت بسیاری دارد؟

 

در طی دهه‌ها صنعت مد و فشن جدیدترین استایل‌ها، ترند‌ها و محصولات مد و فشن را معرفی کرده و در این راه وجود فشن آیکون‌ها کمک زیادی به همه‌گیر شدن و شناخته شدن این محصولات کرده است. این افراد با استایل‌ها، لباس های فاخر و سلیقه‌ی‌ خاص خود تاثیر زیادی در نحوه‌ی پوشش مردمان می‌گذارند که بسیاری از ما آنان را با نام سلبریتی‌ها می‌شناسیم. امروزه سلبریتی‌ها با وجود شبکه های اجتماعی قادر هستند تا جدیدترین استایل و لباس های خود را با دوستان، خانواده و طرفداران خود در کسری از ثانیه به اشتراک بگذارند و استاندارد های مد و زیبایی را تغییر دهند.

 

اما اصلا فشن آیکون به چه معنی است؟

 

در یک تعریف کلی آیکون یا icons  به شخص یا چیزی گفته می‌شود که نماینده‌ی یا نمادی شایسته و مورد احترام از یک مفهوم یا یک چیز خاص باشد و فشن‌آیکون‌ها یا fashion icons به پیشروان استایل و ترند یا fashion leaders  مشهور هستند.

 

درواقع فشن آیکون ها افرادی هستند که با ظاهر های خاص و استایل های به روز خود قدرت تاثیرگذاری بسیاری بر روی نحوه‌ی پوشش و فرهنگ مردمان دارند. این افراد اکثرا سلبریتی‌ها، خوانندگان یا مدل های مشهور هستند که به کمک استایلیست‌ها، عکاسان مد و فشن، مجلات، نویسندگان و خبرنگاران با استایل های جنجال برانگیزشان همیشه در صدر اخبار مد و فشن هستند و استاندارد های زیبایی را تغییر می دهند. این افراد دارای تفکر و سلیقه‌ی خاصی در نوع پوشش هستند که باعث جاودان شدن نام آنان می‌شود.

 

 

این مفهوم از چه زمانی به وجود آمد؟

 

ممکن است فکر کنید که مفهوم سلبریتی‌ یا افراد مشهور در دهه های اخیر به وجود آمده باشد اما درواقع این افراد مدت‌ها است که بر روی زندگی و فرهنگ مردم تاثیر گذاشته‌اند!

در زمان های بسیار دور، افراد سطح بالای جامعه مانند شاه و ملکه‌ها، درباریان، سیاستمدارن و به طور کلی قشر مرفه جامعه الگوی جدیدترین استایل‌ها بودند. برای مثال ملکه الیزابت اول در نیمه‌ی دوم قرن شانزدهم با لباس های بلند و جواهر نشان، به عنوان یکی از تاثیرگذارترین افراد در زمینه‌ی مد و استایل شناخته می‌شود.

 

با گذر زمان و پررنگ شدن مفاهیمی چون روزنامه های عکس دار، مجلات و سینمای صامت در قرن بیستم، دنیای مد و فشن تغییر بسیاری کرد. در این زمان سینما طرفداران بسیاری پیدا کرد و نحوه‌ی پوشش و رفتار بازیگران در فیلم‌ها تاثیر زیادی در فرهنگ، استایل و زندگی افراد گذاشت. بسیاری از افراد علاقه‌مند بودند تا این استایل ها را تقلید کنند و به همین خاطر از روی این لباس های جذاب، نمونه‌ای می‌دوختند.

در همین دوران مجلات مد و فشن بیش از پیش اهمیت پیدا کردند و گاهی از استایل های جدید سینمایی و راز های استایل و زیبایی آنان می‌نوشتند و در نهایت با کمک خبرنگاران و مقالات مد اولین فشن آیکون‌ها یا سلبریتی‌ها به دنیا معرفی شدند.

 

فشن آیکون‌ها در دنیای امروز

 

با گذشت دهه‌ها همراه با پیشرفت تکنولوژی و به وجود آمدن بستر های متفاوت و شبکه های اجتماعی مفهوم فشن آیکون‌ها کمی تغییر کرده است و از مرز صرفا سلبریتی یا مدل بودن گذر کرده است. امروزه در بستر هایی مانند اینستاگرام افراد خوش استایلی را می‌بینیم که به اینفلوئنسر یا به نقل از مجله‌ی forbes سلبریتی‌ های نو ظهور مشهور هستند و تاثیر زیادی بر روی سلیقه‌ و نحوه‌ی پوشش مردم تاثیر می‌گذارند. اما می‌توان گفت یکی از مهم‌ترین ویژگی های فشن آیکون‌ها جاودانه بودن استایل و تاثیر آنان در دنیای مد است و در دنیای زودگذر امروز نمی‌توان استایل اینفلوئنسرها را جاودانه تلقی کرد.

 

 

 

فشن آیکون‌ها را بر چه اساسی انتخاب می‌کنند؟

 

در گذشته افراد بسیار معدودی به آیکون یا نشانه های زیبایی و استایل شهرت داشتند و بر اساس میزان تاثیرگذاری و جاودانه بودن استایل آنان بر روی دنیای مد و فشن و مردمان تصمیم گیری می‌شد. برای مثال مرلین مونروmarelyn Monroe  بازیگر، مدل و خواننده با استایل های زیبا و فرم بدن خاصش به فشن آیکون سال های ۱۹۵۰ آمریکا شهرت یافت و از استایل‌ های فرش قرمز تا استفاده از جدیدترین ترند‌ها و محصولات طراحان لباس و جواهرات، تاثیر بسیار زیادی در استاندارد های زیبایی و استایل گذاشت.

 

تا قبل از به شهرت رسیدن این فشن آیکون آمریکایی داشتن مو های کوتاه و بلوند همراه با لباس های کوتاه نمادی از ظاهر نامناسب و مسخره به حساب می‌آمد. اما او به اندازه‌ای در زمینه‌ی زیبایی و فشن مشهور شد که در سال ۱۹۵۱ تهیه کنندگان شرکت فیلم سازی 20th century fox برای اثبات زیبایی او سری عکاسی را ترتیب دادند تا تا اثبات کنند که زیبایی او می‌تواند حتی یک گونی سیب زمینی را هم جذاب و زیبا کند!

 

امروزه انجمن غیر دولتی طراحان آمریکا یا cfda در کنار برگزاری هفته‌ی مد نیویورک، وظیفه‌ی اهدای جوایز به برترین طراحان لباس زن و مرد و تاثیرگذارترین افراد از جمله فشن آیکون‌ها را در این صنعت عهده دارد. در سال های گذشته افراد زیادی به عنوان فشن آیکون و تاثیرگذاران برتر از این موسسه جایزه دریافت کرده‌اند که فهرست آن‌ها در سال های اخیر به این صورت است :

 

سال ۲۰۱۴ خواننده‌ی مشهور rihanna

سال ۲۰۱۵ خواننده و رپر pharrell Williams

سال ۲۰۱۶ خواننده‌ی مشهور و چهره‌ی مردمی beyonce

سال ۲۰۱۷ نویسنده و خبرنگار مجله‌ی ‌‌وگ ایتالیا  franca sozzani

سال ۲۰۱۸ مدل مشهور و بازیگر naomi elaine campbell

سال ۲۰۱۹ خواننده، بازیگر و تهیه کننده Jennifer lynn lopez

 


ثبت نظر

 

 

شبکه های اجتماعی
 

        کانال اطلاع رسانی کلاس ها             کانال تلگرام

 

      اینستاگرام      توییتر        

 

      آپارات

 

 

 

 

 

       مدرسه مد و طراحی لباس دوختن

برگزار کننده دوره‌های آموزشی خلاق، به روز و باکیفیت

 

 

ما را بیابید

 

 

 

تلفن : 02188931318

 

   ایمیل ما : info@dokhtan.ir 


 

 

کالای شما به سبد خریدتان اضافه شد

تعداد