Loading ...
close

کار استایلیست مد چیست ؟

logo


کار استایلیست مد چیست ؟

کار استایلیست مد چیست و چگونه کار میکند؟

یکی از پرطرفدارترین شغل های دنیای مد و فشن در حال حاضر  متعلق به استایلیست‌ها است اما چند نفر واقعا می‌دانند که یک استایلیست چه کار هایی انجام می‌دهد؟

استایلیست‌ها مسئول ساخت استایل یا ظاهر هستند. در واقع استایلیست‌ها تصمیم می‌گیرند که یک مدل یا فرد چه چیز هایی باید بپوشد یا حتی چگونه بپوشد. از جمله وظایف او انتخاب مدل لباس، رنگ‌، مدل مو، مدل ناخن و اکسسوری طبق ترند‌های روز و یا طبق زمان مورد نیاز است.

به طور کلی استایلیست ها در چند زمینه فعالیت دارند:

1. استایلیست مجله/ استایلیست های فوتوشات‌ها یا سری عکاسی

2. مشاوره‌ی برند های مد و فشن

3. استایلیست سلبریتی‌ها و افراد مشهور

استایلیست مجله/ استایلیست های فوتوشات‌ها یا سری عکاسی

زمانی که یک استایلیست بر روی سری عکس یا فوتوشات‌ها کار می‌کند، ‌درواقع لباس‌ها و اکسسوری (مانند کیف، کفش، دستبند و...) که به طور کلی ظاهر را تشکیل می‌دهد انتخاب می‌کند. مهارت  و کار او انتخاب مناسب‌ترین ظاهر‌ها با توجه به موقعیت، بافت صحنه، رنگ های موجود در صحنه و موضوع عکاسی است. مانند استایلیست های سری عکاسی مخصوص عروسی. برخی از استایلیست‌ها برای عکاسی مجله های مد و فشن با توجه به تم عکاسی، نیاز‌ های برند و درجه‌ی هنری بودن، ظاهر را انتخاب می‌کنند. برای مثال در مجموعه های بهار و تابستان از رنگ های روشن، المان هایی مانند گل و پارچه های خنک‌تر استفاده می‌شود.

در فوتوشات مجله های مد و فشن، بدست آوردن بهترین عکس برای کاور یا جلد مجله بسیار مهم است و هدف تبلیغات است، به همین دلیل استایلیست‌ها در این موارد با گروهی از آرایشگران چهره و مو حرفه‌ای، عکاسان حرفه‌ای و... کار می‌کنند. برای شروع کار، موضوع یا مفهوم سری عکس انتخاب می‌شود و پس از آن وظیفه‌ی استایلیست‌ها انتخاب بهترین لباس‌ها و مدل های مو است. برای مثال در این مجله ۶ صفحه و ۵ عکس به برند اختصاص داده شده است، دس برای رسیدن به این تعداد استایلیست باید حداقل ۱۰ ظاهر متفاوت طراحی کند تا ۵ انتخاب نهایی وجود داشته باشد.

در این نوع عکاسی‌ها ممکن است همه چیز طبق برنامه پیش نرود بنابراین بسیار مهم است که استایلیست قدرت حل مسئله‌ی قوی داشته باشد.

استایلیست‌ها معمولا افرادی هستند که از جدیدترین لباس و قطعات طراحی و تولید شده خبر دارند. آن ها کاتالوگ یا lookbook   برند‌ها را تهیه می‌کنند، به سایت های به روز فروش محصولات و  برند‌ها سر می‌زنند و در نهایت قطعات مورد نظر را انتخاب می‌کنند. آن ها ارتباط بسیار خوبی با انواع برند‌ها دارند، بنابراین اگر زمانی برای پیدا کردن قطعه‌ی مورد نظرشان نداشته باشند با طراحان یا فرد مربوطه تماس می‌گیرند و درباره‌ی قطعه‌ی مورد نظر (مثلا لباس با طرح گل) سوال می‌کنند. پس از دریافت عکس های مربوطه، تعدادی از آنان را انتخاب و خریداری می‌کنند. اما اگر استایلیست‌ها زمان مورد نیازشان را داشته باشند به خانه های مد، مزون ها و فروشگاه‌ها سر می‌زنند و قطعات مورد نیاز را  سفارش می‌دهند یا خریداری می‌کنند.

پس از انتخاب و خرید لباس و اکسسوری مناسب، نوبت به چیدمان و ساخت ظاهر‌ها می‌رسد. پس از آماده‌سازی وظیفه‌ی استایلیست لباس است که از بدون چروک بودن لباس‌ها اطمینان حاصل کند. در مرحله‌ی آخر نوبت به پوشیدن لباس‌ها و ساخت ظاهر های طراحی شده بر تن مدل‌ها است. در برخی موارد ممکن است لباس‌ها سر عکاسی آسیب ببینند و به همین علت معمولا استایلیست ها وسایل دوخت، چسب و اکسسوری های جایگزین با خود دارند تا بتوانند اوضاع را مدیریت کنند.

اگر این سری عکس‌ها متعلق به برند خاصی باشد و مدیر هنری وظیفه‌ی انتخاب لباس و اکسسوری ها را داشته باشه، استایلیست‌ها در این سری عکس وظیفه‌ی خوب بنظر رسیدن مدل‌ها و نوع ایستایی لباس در بدن را دارند.

 استایلیست ها طراح مد و یا خیاط نیستند اما توانایی انتخاب مدل یا سلبریتی‌ها نسبت به موضوع عکاسی دارند.

این فوتوشات‌ها می‌تواند برای تبلیغات، عکس آلبوم های موسیقی و... باشند.

 

 

 

مشاوره‌ی برند های مد و فشن

از دیگر زمینه های فعالیت استایلیست‌ها مشاوره به برند های مد و فشن است. گرچه این زمینه طرفداران کمتری نسبت به بخش قبلی دارد اما زمینه‌ی بسیار خاص و منحصربفردی است.

گاهی اوقات امکان دارد که طراحان لباس به دنبال ایده های خاص‌تر و منحصربفرد تری باشند بنابراین از استایلیست ها کمک می‌گیرند. آن ها ایده های طراحی، تحقیقات انجام شده، لباس یا اکسسوری های جالبی که دراین مورد پیدا کردند، برخی طرح های اولیه و منابع الهام را با استایلیست درمیان می‌گذارند و از آن ها ایده و نظر می‌خواهند. در این زمینه‌ استایلیست‌ها عضوی از تیم طراحی معرفی می‌شوند و صرفا ایده های خود را با دیگران درمیان می‌گذارند اما کار طراحی دستی یا تصویرگری انجام نمی‌دهند.

در بیشتر موارد استایلیست‌ها برای مراحل پایانی با برند ها همکاری می کنند. زمانی که لباس‌ها و اکسسوری ها طراحی و تولید شده‌اند اما برای ساخت ظاهر و استایل مدل‌ها در تبلیغ یا فشن شو به مشکل رسیده‌اند. در چنین مواردی نزدیک ۲ ماه قبل از اجرای فشن شو یا کمپین های تبلیغاتی، ‌استایلیست‌ها به کمک برند‌ها می‌آیند. آن‌ها ممکن است از اکسسوری های بسیار قدیمی استفاده کنند، درخواست طراحی لباس با کمی تغییرات در رنگ، اندازه یا الگو را بدهند و گاهی ممکن است درخواست کپی کردن از حالت مدل‌ها یا شخصیت های مشهور تاریخی را داشته باشند. در چنین وضعیتی وظیفه‌ی استایلیست‌ها انتخاب بهترین ظاهر و حالت ایستایی لباس در بدن است.

 

 

استایلیست سلبریتی‌ها و افراد مشهور

در این زمینه‌ی کاری، استایلیست ها با افراد سرشناس همکاری می‌کنند تا بهترین، به روز‌ترین و خاص‌ترین استایل‌ها را برای رویداد های متفاوت انتخاب کنند. در این زمینه‌ی کاری ارتباط برند‌ها با فرد بسیار اهمیت دارد، زیرا برخی، مدل های تبلیغاتی یک برند خاص هستند و در این صورت انتخاب لباس و  اکسسوری بسیار محدود می‌شود. از دیگر موارد مهم، هدف فرد از ظاهر و پوشش است. گاهی هدف سلبریتی‌ها غافلگیری افراد با ظاهر جدید و عجیب است، گاهی هدف رساندن پیام صلح است و گاهی نشان دادن شخصیت و هویت فردی به وسیله‌ی ظاهر. برخی از سلبریتی‌ها برای مراسم خاصی از استایلیست‌ها کمک می‌گیرند و برخی دیگر استایلیست های شخصی استخدام می‌کنند تا هر روز استابل های منحصربفرد و جنجال برانگیز داشته باشند. استایلیست سلبریتی‌ها معمولا برای برقراری ارتباط بهتر با مشتریان کتابچه هایی از لباس، اکسسوری و حتی مدل مو درست می‌کنند تا بتوانند منظور خود را به درستی بیان کنند. این کار گاهی استرس بسیار زیادی دارد زیرا ممکن است لباس‌ها سر زمان مشخص آماده نشده باشند و یا مشکلی برای آنان به وجود آمده باشد. در این زمینه‌ ارتباطات کاری و شخصی اهمیت بسیاری دارد و اکثر استایلیست‌ها پل ارتباطی میان خانه های مد، برند‌ها، مزون‌ها و فروشگاه‌ها با افراد مشهور هستند. مانند brandon maxwell استایلیست لیدی گاگا lady gaga.

 


ثبت نظر

 

 

شبکه های اجتماعی
 

        کانال اطلاع رسانی کلاس ها             کانال تلگرام

 

      اینستاگرام      توییتر        

 

      آپارات

 

 

 

 

 

       مدرسه مد و طراحی لباس دوختن

برگزار کننده دوره‌های آموزشی خلاق، به روز و باکیفیت

 

 

ما را بیابید

 

 

 

تلفن : 02188931318

 

   ایمیل ما : info@dokhtan.ir 


 

 

کالای شما به سبد خریدتان اضافه شد

تعداد