Loading ...
close

فشن شو عروسکی در دنیای مد و فشن

logo


فشن شو عروسکی در دنیای مد و فشن

 

به نظر می‌رسد که ویروس کرونا و بحران های حاصل از آن برای دنیای مد و فشن در کنار چالش های عظیمی که به همراه داشته، جنبه های مثبتی را هم دربر داشته و جمله‌ی « محدودیت، خلاقیت می‌آورد » را به فعل تبدیل کرده است !

این بحران باعث بهم ریختن برنامه‌ی طراحان لباس برای ارائه‌ی مجموعه های جدید به صورت فشن شو حضوری در هفته های مد شد. برخی از برند‌ها کار هایشان را به صورت کاتالوگ، برخی به صورت فشن شو دیجیتالی و برخی به صورت فشن شو حضوری برگزار کردند.

اما چالش فشن شو بدون حضور فیزیکی افراد برای تضمین سلامتی، باعث شد تا مدیر هنری برند Moschino برای ارائه‌ی مجموعه‌ی بهار و تابستان ۲۰۲۱ در هفته‌ی مد میلان دست به حرکتی بسیار خلاقانه بزند. او این مجموعه را با ۴۰ دست لباس در قالب مینیاتوری به همراه عروسک های ساختگی و خیمه شب بازی به نام marionettes در اندازه‌ی ۳۰ اینچ یا ۷۶ سانتی‌متر ارائه کرد!

 

مدیر هنری این برند آقای ‌Jeremy Scott در مصاحبه با CNN گفت: من فکر می‌کردم که می‌توانم یک دنیای جذاب و پر انرژی  فشن را با پیچیدگی‌ و سنت‌ها به صورت کوچک درست کنم. در این مجموعه نه ‌تنها لباس‌ و اکسسوری‌ها، بلکه تمامی تماشاگران از جمله چهره‌ی مشهور خانم anna wintour و سردبیر مجله‌ی وگ انگلستان Edward enninful و افراد نامی دیگری چون و anna dello و  Hamish bowlesرا در قالب عروسکی و کوچکتر با لباس های خاص و مشهورشان درست کردیم. از درست کردن همه‌ی اجزاء این دنیا تا سرهم بندی و ادیت فیلم نهایی، واقعا کار نفس‌گیری بود. در حقیقت هزینه‌ی ساخت این مجموعه‌ی عروسکی از هزینه‌ی ساخت یک مجموعه‌ی حقیقی خیلی بیشتر شد!

عروسک های این مجموعه ابتدا در اندازه‌ی انسانی ساخته شده بودند و بعد تصمیم به ساخت آنان در اندازه های کوچکتر گرفته شد. او برای اجرا و ساخت این عروسک‌ها از بخش creature shop کمپانی جلوه های ویژه Jim Henson کمک گرفت و فیلم برداری این مجموعه را در هالیوود انجام داده بودند. تمامی لباس، اکسسوری، تزئینات، پارچه، برش و نوع دوخت استفاده شده در این نمایش عروسکی با جزئیات، از لباس های حقیقی و با تکنیک های اوت کوتوق دوخته و ساخته شده بودند.

او ادامه داد: شما می‌توانید نخ‌ها را ببینید. عروسک‌گردانان را نمی بینید اما می‌توانید وجودشان را حس کنید و می‌دانید که این کار نتیجه‌ی هنر دست انسان است، درست همانند دوخت لباس‌ها. مردم معمولا به نوع برش قیچی و چگونگی تمام شدن دوخت لباس‌ها توجه نمی‌کنند و هدف من از طراحی این مجموعه با الگو‌ها و تزئینات برقراری ارتباط با مردم بود. می‌خواستم تا آنان راجع به تجربه‌ی انسانی که ما به صورت جهانی با آن روبرو هستیم فکر کنند و آن را درک کنند.

به گفته‌ی او فکر طراحی و ساخت این مجموعه از زمان برقراری محدودیت های مسافرتی به ذهن او رسیده بود. درواقع او به این فکر می‌کرد که چگونه می‌تواند زمان، فداکاری و ارتباط میان طراحی و تاریخ مد و فشن را به صورت قابل لمس و آشنا با احساسات انسانی به نمایش بکشد. او نحوه‌ی اجرای این مجموعه را از theatre de la mode در فرانسه برداشته بود که درواقع نمایشگاهی در پایان جنگ جهانی دوم بود. در این زمان هنرمندان شروع به ساخت ماکت های کوچک کردند و طراحان لباس برای آنان لباس های جدید طراحی کردند. این نمایشگاه برای بازدید عموم آزاد بود. سود حاصل از این نمایشگاه به بازماندگان جنگ جهانی دوم اهدا شد و مقداری دیگر از آن برای بازیابی و ترمیم صنعت مد فرانسه خرج شد. البته قبل از این برند، مدیر هنری برند Dior خانم Maria gratzia chiuri نیز از این تکنیک برای ارائه‌ی مجموعه پاییز و زمستان ۲۰۲۰ کمک گرفته بود.

لباس های این مجموعه که البته در اندازه‌ی انسانی و قابل پوشش هم ارائه شدند ویژگی هایی چون پاپیون های بزرگ، دامن هایی پر حجم و تور دار، شنل و یقه های قدیمی داشتند که به نوشته‌ی مجله‌ی vogue برخی از آنان از لباس‌ های دهه‌ی ۵۰ میلادی و برخی از لباس های قرن ۱۸ الهام گرفته شده بودند. پالت رنگی این مجموعه شامل: آبی و صورتی روشن، سبز، مشکی و طلایی بود.

مدیر هنری مجموعه درباره‌ی نحوه‌ی طراحی لباس‌ها، سلیقه‌ی مردم و تاثیر قرنطینه بر روی پوشش اینگونه توضیح داد: ما همچنان مشتریانی داریم که علاقه به پوشیدن لباس های زنانه با کمی تغییرات دارند. من عاشق چیز های تک و خاص هستم و فکر می‌کنم همه‌ی ما علاقه‌ی زیادی به چیز های ناب داشته باشیم. من دو دوران قرنطینه و با وجود محدودیت‌ها همچنان لباس های خاص و مورد علاقه‌ام را می‌پوشم، حتی اگر هیچ شخص دیگری را در طول روز ملاقات نکنم. من حس می‌کنم افرادی که عاشق لباس پوشیدن و استایل هستند هیچگاه علاقه‌ی خود را ترک نمی‌کنند و هر اتفاقی که بیفتد در نحوه‌ی پوشش آنان تاثیری نخواهد گذاشت. هیچگاه نمی‌توان از علاقه و چیزی که مشتاقانه برای داشتنش تلاش می‌کنی دست برداشت. این علاقه درون ما است و این بخشی از وجود من است.

در آخر طراح مجموعه در قالب عروسکی همراه با تاج و تی‌شرت این برند ظاهر شد. طبق گفته‌ی او: همانقدری که من عاشق کار کردن با عروسک های خیمه شب بازی هستم و به کار با آنان افتخار می‌کنم اما دلم برای کار با مدل‌ها و تماشاگران حقیقی تنگ شده است و امیدوارم هرچه زودتر بتوانیم مجموعه‌ها را به صورت حضوری ارائه کنیم و از انرژی تماشاگران و مدل‌ها بهره‌مند شویم.

               


ثبت نظر

 

 

شبکه های اجتماعی
 

        کانال اطلاع رسانی کلاس ها             کانال تلگرام

 

      اینستاگرام      توییتر        

 

      آپارات

 

 

 

 

 

       مدرسه مد و طراحی لباس دوختن

برگزار کننده دوره‌های آموزشی خلاق، به روز و باکیفیت

 

 

ما را بیابید

 

 

 

تلفن : 02188931318

 

   ایمیل ما : info@dokhtan.ir 


 

 

کالای شما به سبد خریدتان اضافه شد

تعداد